Data publikacji: 

Co to jest ergonomia pracy? Co pomoże ją zapewnić podczas pracy biurowej?

Ergonomia pracy na każdym stanowisku wymaga podjęcia określonych działań. W sposób szczególny mówi się w ostatnim czasie na temat ergonomii pracy przy komputerze. Na szczęście istnieje kilka akcesoriów, które pomogą o nią zadbać, a tym samym sprawić, że praca będzie mniej uciążliwa.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. co to jest ergonomia pracy
  2. co wpływa na ergonomię pracy biurowej
  3. na jaką podpórkę na krzesło i podnóżek warto się zdecydować
  4. podstawki pod komputer

Co to jest ergonomia pracy?

Ergonomią określa się dyscyplinę naukową zajmującą się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Można ją zatem nazwać nauką o pracy. Za twórcę terminu “ergonomia” uważa się Wojciecha Jastrzębowskiego – polskiego przyrodnika, pedagoga, krajoznawcę. Celem ergonomii jest humanizowanie pracy. Zapewniając organizację układu człowiek – maszyna – warunki otoczenia, w jak najlepszy sposób sprawi, że praca będzie wykonywana najefektywniej i jednocześnie przy niskim koszcie biologicznym. W konsekwencji tego zwalcza się wiele przyczyn powstawania chorób zawodowych. Niezwykle często poruszanym zagadnieniem w tym zakresie jest ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze. Jak je zapewnić? Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek.

Ergonomia pracy przy komputerze

Dzięki znajdującym się w RTV EURO AGD produktom z kategorii “Ergonomia stanowiska pracy”, z powodzeniem sprawisz, że Twoje miejsce pracy biurowej stanie się znacznie wygodniejsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. W sposób szczególny powinny Cię zainteresować: podpórki na krzesło, podnóżki, podstawki pod laptop, tablet czy monitor, akcesoria biurowe, maskownice i organizery kabli oraz akcesoria oświetleniowe.

Ergonomia stanowiska komputerowego – podpórka na krzesło

Ergonomiczny fotel do komputera

Mówiąc o ergonomii stanowiska komputerowego, od razu przychodzi na myśl usprawnienie siedziska. Zajmowanie przez wiele godzin w ciągu dnia pozycji siedzącej ma destruktywny wpływ zwłaszcza na kręgosłup. Żeby ograniczyć negatywne konsekwencje, warto zaopatrzyć się w podpórki na krzesło. Dzięki nim naturalne krzywizny kręgosłupa są wspierane z zewnątrz. W konsekwencji znacznie zmniejsza się ryzyko garbienia, redukuje napięcie pleców i ułatwia utrzymanie prawidłowej postawy. Wybierając to akcesorium, najlepiej decydować się na takie, które będzie uniwersalne i możliwe do przymocowania praktycznie do każdego fotela, jak np. Fellowes 9191301. Dobrze, jeśli ma dodatkowe podparcie dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa, jak np. Fellowes 8029901. Na uwagę zasługuje stabilność zawieszenia, która eliminuje przesuwanie się podpórki na krześle. Istotne są też: użycie specjalnego wypełnienia z pianki pamięciowej, które łatwo dostosowuje się do kształtu pleców, i powłoka antybakteryjna, ograniczająca rozwój szkodliwych drobnoustrojów. Rozwiązania te zastosowano m.in. w Fellowes 8041801. Najczęściej spotykanym modelem podpórek pod plecy są te wykonane z siatki, jednak mogą być wyprodukowane również z innych materiałów.

Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej – podnóżek

O ergonomiczne stanowisko pracy biurowej zadbasz także, stosując podnóżek. Dzięki niemu ułożysz nogi w dogodnej pozycji, a tym samym zmniejszy się ryzyko zmęczonych, obolałych, zesztywniałych kończyn dolnych. Podnóżek zapobiegnie problemom z niewłaściwym krążeniem oraz zapewni odpowiedni kąt między nachyleniem kręgosłupa i kolan. Akcesorium to doskonale sprawdzi się w przypadku osób niskich, bowiem pozwala na swobodne oparcie stóp. A poza tym również tych zmagających się z żylakami, otyłością, bólem kręgosłupa czy nieprawidłową postawą ciała. Jakie czynniki uwzględnić, gdy wybieramy podnóżek? Przede wszystkim powinien mieć on kąt regulacji w zakresie co najmniej 0–15 stopni, wysokość dopasowaną do warunków pracy i wzrostu pracownika oraz być wyposażony w antypoślizgową podstawę. Warto też zwrócić uwagę na: jakość wykonania, komfort pracy (dopasowanie do własnych preferencji), wymiary podstawy pod stopy i dodatkowe funkcje. Do tych ostatnich zalicza się np. antybakteryjną powłokę do zwalczania drobnoustrojów (jak w Fellowes MICROBAN (8035001)) czy gumową powierzchnię masującą, która zmniejsza stres i regeneruje zmęczone stopy (jak Fellowes 8068001). Inne proponowane modele podnóżków to: Fellowes 48121-70, Fellowes Ultimate (8067001), Fellowes Foot Rocker (8023901).

Ergonomia w pracy biurowej – podstawka pod komputer

Ergonomia miejsca pracy to także ułożenie przedmiotów na biurku, a jednym z podstawowych, jakimi się dziś posługujemy, jest komputer. Z tego powodu poleca się nabyć podstawkę też pod niego. Dobrze, jeśli posiada ona gumowaną powierzchnię i przedni panel, co zapobiega przesuwaniu się sprzętu. Ponadto istotne będą wbudowane z tyłu porty USB, system organizacji kabli oraz kilka możliwych pozycji ułożenia. W przypadku laptopów akcesorium to nie dość, że zwiększa wygodę pracy, to jeszcze zapobiega przegrzaniu urządzenia. Przykładowe modele do laptopów to Fellowes 8020201 oraz Fellowes 8032001. Pod monitor z kolei warto polecić Fellowes I-Spire 9472302 oraz Fellowes I-Spire 9311102.

100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
Ostatnio oglądane
Wyczyść