Premiera edycji limitowanej Cuphead już wkrótce! Co warto wiedzieć o grze?

Agata Siemaszko

Lubisz, gdy boli? Regularnie uczestniczysz w zawodach rzucania padem na odległość? W takim razie Cuphead jest dla ciebie! Już w czerwcu do sklepów ponownie zawita fizyczna wersja tej obsypanej nagrodami produkcji niezależnej. Sprawdź, dlaczego powinien ją mieć na półce każdy fan wymagających gier!

Zobacz także: Kalendarz premier

Czym jest Cuphead?

Cuphead jest grą, która została wyprodukowana z pasji i dla pasji przez nieznane wcześniej studio MDHR. Jest to platformówka zainspirowana kreskówkami z lat 30. XX wieku. W grze poznajemy losy braci: Filusia i Kubusia, którzy przegrali w kasynie dusze z Diabełem. Antagonista zgodził się jednak zawrzeć z nimi układ – jeśli bracia schwytają jego dłużników, zachowają swoje dusze. Tymi dłużnikami są wymagający bossowie, z którymi muszą się zmierzyć gracze.

Cuphead w wersji cyfrowej zadebiutował w 2017 roku. Produkcja zgarnęła mnóstwo nagród: m.in. The Game Awards w kategoriach Najlepsza gra niezależna i Najlepszy kierunek artystyczny. Zarówno krytycy, jak i gracze nie szczędzili grze pochlebnych recenzji: ocena gry na Steamie to 10/10, na Metacriticu – 87/100 (wersja Switch).  

Cuphead screenshot

Po sześciu latach od digitalowej premiery Cuphead studio MDHR poinformowało o wydaniu pudełkowej edycji limitowanej. Sprawdźmy, co oferuje gra!

 

Surrealistyczna oprawa Cuphead – jak powstała?

Warstwa wizualna jest pierwszym elementem, który wyróżnia produkcję spośród innych tytułów. Żadna gra dotąd nie wyglądała jak Cuphead i nieszybko zobaczymy coś podobnego. Powód jest prosty – studio MDHR nie wiedziało, że się nie da.

Twórcy nie mieli żadnego doświadczenia w tworzeniu gier, ale napędzała ich miłość do klasycznej animacji i gamingu retro. Wszystko, co widzimy w Cuphead, zostało narysowane metodą poklatkową. Jest to wymierająca forma sztuki, więc studio szukało artystów w różnych zakątkach USA. Animatorzy przez kilka lat rysowali na papierze każdą klatkę, których łącznie powstało 50 tysięcy. Szkice były później cyfrowo kolorowane oraz łączone z akwarelowymi tłami.  

Styl kreskówek z lat 30. to jednak niejedyny element, który inspirował twórców. Równie ważna była treść tych animacji, którą można określić jako dziwaczną, psychodeliczną i surrealistyczną. Studio z nadzwyczajną dokładnością odtworzyło tę nadmierną skłonność do antropomorfizacji oraz animację rubber hose (ang. gumowy wąż).

Idealnym dopełnieniem wybranego stylu wizualnego jest ścieżka dźwiękowa. Porywające swing, jazz i ragtime towarzyszą graczom w każdej zaciekłej walce. Soundtrack Cuphead osiągnął tak duży sukces, że studio stworzyło odrębną stronę do sprzedaży partytur.

 

Gameplay Cuphead, czyli czy taki Diabełe straszny?

Drugim elementem, który wyróżnia Cuphead, jest wysoki poziom trudności. Mocno zaskoczył on osoby, które kupiły grę tylko ze względu na oprawę audiowizualną. Zdecydowanie nie jest to produkcja dla casualowych graczy.

Cuphead przewrotnie oferuje dwa poziomy trudności: łatwy (czyt. bardzo trudny) i normalny (czyt. bardzo, bardzo trudny). Aczkolwiek skończyć grę można tylko na poziomie normalnym, ponieważ finałowa walka jest niedostępna w trybie łatwym.

W grze znajdziemy różne rodzaje poziomów, m.in. run’n’gun oraz bullet hell, ale pierwsze skrzypce grają walki z bossami. Są one wieloetapowe: w ich trakcie przeciwnicy zmieniają swoją formę, położenie i zachowanie. Bossowie nie mają pasku zdrowia – o tym, jak blisko byliśmy zwycięstwa, dowiemy się dopiero po zakończeniu walki. Dodatkowym utrudnieniem jest brak checkpointów, więc po śmierci każdą walkę musimy przechodzić od nowa. Gracze muszą się skrupulatnie uczyć wzorów ataku oraz szukać odpowiedniej strategii.

Cuphead oferuje możliwość lokalnej kooperacji, jednak rozgrywki to nie ułatwia, wręcz odwrotnie. Na ekranie panuje wówczas większy chaos, a gracze muszą się skupić nie tylko na walce z bossem, ale również na ożywieniu drugiej postaci. Sposobami na bycie lepszym w Cuphead są praktyka i przemyślany wybór umiejętności. Oraz dodatkowy pad, gdyby… coś się stało z poprzednim: 

Polecane kontrolery do gier
  • 299 zł
  • 289 zł
  • 499 zł
  • 329 zł
  • 239 zł
  • 319 zł
  • 329 zł
  • 1 159 zł
  • 259 zł
  • 249 zł

Dodatek The Delicious Last Course – co wnosi?

DLC do Cuphead zadebiutowało w czerwcu ubiegłego roku. Dodatek zebrał bardzo pozytywne recenzje i wygrał w kategorii Najlepsze rozszerzenie podczas Golden Joystick Awards 2022.

The Delicious Last Course wprowadza nową grywalną postać – Bajeczną Czarkę. Bohaterka wyróżnia się specjalnymi ruchami, jak podwójny skok i ucieczka z odbiciem. Co ważne, po zdobyciu dodatku Czarką możemy powtórnie przejść podstawkę. Jest to dobra wiadomość dla tych, którzy utknęli na którymś z poziomów i chcą spróbować innego zestawu umiejętności.

Cuphead DLC – Bajeczna Czarka

Poza tym DLC to nowe lokacje, broń, power-upy oraz bossowie. Dodatek rozszerza listę przeciwników o kolejnych 12 postaci. Oznacza to, że teraz Cuphead oferuje aż 40 bossów! 

 

Premiera fizycznej wersji Cuphead

Cuphead jest grą, którą docenią fani wymagających gier niezależnych. Dzieło MDHR powinno się spodobać osobom, które wybierają takie tytuły, jak: Hollow Knight, Dead Cells, Hades, Celeste czy seria Ori.

Premiera limitowanej wersji Cuphead na Euro.com.pl odbędzie się już 20 czerwca. Gra będzie dostępna na platformy PS4 (kompatybilność z PS5) i Nintendo Switch. Warto kupić grę w edycji fizycznej, ponieważ w pakiecie otrzymujemy DLC i inne bonusy:

·         6 kart kolekcjonerskich;
·         kartę członka klubu Cuphead;
·         dwustronną okładkę z wyjątkową ilustracją;
·         ekskluzywną figurkę Bajecznej Czarki.

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!