Co zrobić, kiedy telefon się nie ładuje? Jakie są przyczyny?

Jacek Mazurek

Smartfon to urządzenie, w którym prowadzisz notatnik lub kalendarz i dzięki któremu – za sprawą podłączenia do sieci – jesteś na bieżąco z informacjami ze świata oraz wiadomościami od bliskich. Nic więc dziwnego, że rozładowanie się telefonu często bywa dość poważnym problemem – zwłaszcza jeśli w pobliżu nie ma gniazdka lub nie zabrałeś ze sobą ładowarki. Gorzej jednak, gdy masz pewność, że przed wyjściem podłączyłeś telefon do ładowania, a energii w nim nie przybyło. Przeczytaj ten poradnik i dowiedz się, dlaczego telefon nie chce się ładować.


Dlaczego telefon nie chce się ładować?

Z telefonów korzystamy niemal przez cały czas, dlatego sytuacje, w których telefon się nie ładuje, mogą być przyczyną prawdziwej frustracji. Aby rozwiązać problem, powinniśmy jednak najpierw zidentyfikować jego przyczynę, a tych może być kilka:

•          awaria ładowarki lub kabla ładowania;

•          zepsute gniazdo ładowania;

•          uszkodzony akumulator;

•          awaria gniazdka lub problem ze źródłem prądu.

 

Awaria ładowarki lub kabla ładowania

Najczęstszym powodem problemów z ładowaniem telefonu jest uszkodzenie ładowarki lub kabla łączącego ją z urządzeniem. Awaria ładowarki może nastąpić na skutek przepięcia. Nierzadkim problemem jest również wygięcie lub nawet złamanie kłów wtyczki, które wpina się do kontaktu. Ich wypaczenie sprawia, że ładowarka nie pobiera prądu, przez co telefon się nie ładuje.

Uszkodzenie kabla ładującego

Rzadko już spotykanym problemem jest niedostosowana do procesu ładowania moc zasilacza. Ta kwestia dotyczy głównie tanich zamienników oryginalnych zasilaczy, które nie spełniają określonych norm. W najlepszym razie taka ładowarka nie rozpocznie procesu ładowania (lub będzie on bardzo powolny), a w najgorszym – dojdzie do uszkodzenia akumulatora.

Innym problemem jest przerwanie kabla ładowania, do którego najczęściej dochodzi w następstwie przytrzaśnięcia. Równie często przyczyną problemów może być przetarcie się kabla, jednak ten proces jest długotrwały i możesz mu zapobiec poprzez zabezpieczenie przewodu taśmą izolacyjną, zanim się przetrze.

  • 2 649 zł
  • 3 799 zł
  • 4 899 zł
  • 4 899 zł
  • 4 849 zł
  • 3 199 zł
  • 2 649 zł
  • 589 zł
  • 5 999 zł
  • 999 zł

Ostatnim źródłem problemów z kablem może być złamanie jednego z jego zakończeń. Jeśli którekolwiek z nich rusza się w obudowie, może nastąpić przerwa w dopływie prądu. Sytuacja wygląda identycznie, gdy gniazdo kończące kabel wysunie się z obudowy.

Co jednak zrobić, jeśli telefon nie chce się ładować w powyższych sytuacjach? Najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z innej ładowarki do telefonu lub kupisz nową. Koszt naprawy zarówno przewodu, jak i kostki ładowania w większości przypadków przewyższa bowiem wartość nowego kompletu. Pamiętaj, że najczęściej nie będzie ci potrzebny cały zestaw – kupno tylko kabla lub kostki sprawi, że unikniesz zbędnego wydatku.

 

Dlaczego telefon się nie ładuje? Uszkodzone gniazdo telefonu

Innym problemem – tym razem po stronie smartfona – może być uszkodzone gniazdo ładowania. Telefon nie chce się ładować, gdy blaszki odpowiadające za ten proces nie przylegają do siebie. Do uszkodzenia najczęściej dochodzi w wyniku upuszczenia urządzenia. Na jego skutek gniazdo ładujące odpina się, poluzowuje lub wręcz częściowo wypada.

Przyczyną kłopotów z ładowaniem może być także zalanie gniazda. W takich wypadkach na ogół dochodzi do uszkodzenia całego telefonu, ale zdarza się też, że woda dostanie się tylko do gniazda, np. ponieważ nie jest ono chronione przez etui.

Ostatnim powodem, dla którego telefon się nie ładuje, może być dostanie się do gniazda brudu lub kurzu, który uniemożliwia poprawne przyłączenie. Jest to jedyna awaria, która nie wymaga oddania telefonu do serwisu. Zabrudzenia możesz bowiem usunąć samodzielnie sprężonym powietrzem. W każdym innym przypadku niezbędny będzie serwis. Gniazda nie da się bowiem naprawić ani wymienić bez rozebrania telefonu. Nawet jeżeli umiałbyś to zrobić, pamiętaj – na elementach telefonu są plomby gwarancyjne, których złamanie sprawi, że w przypadku poważniejszej awarii smartfon nie zostanie przyjęty do naprawy w ramach gwarancji. Dlatego mimo wszystko warto skorzystać z pomocy serwisu.

 

Uszkodzony akumulator

Poważnym problemem może być uszkodzony akumulator (bateria). Na ogół kres jego funkcjonowania wynika z długoletniego lub bardzo intensywnego użytkowania. W przypadku telefonów z wyjmowaną baterią możesz ją samodzielnie wymienić na nową. Jeśli masz telefon z wbudowaną baterią, niezbędna będzie wizyta w serwisie.

Uszkodzona bateria telefonu

Innym, bardzo niebezpiecznym problemem jest spuchnięcie akumulatora, które możesz rozpoznać po odkształconej obudowie. Jeśli pojawi się taki problem, natychmiast udaj się do serwisu. Zdarza się bowiem, że spuchnięty akumulator powoduje wybuch telefonu.

 

Dlaczego telefon się nie ładuje – awaria kontaktu lub listwy

Może się zdarzyć, że awarii uległy nie telefon lub ładowarka, ale gniazdko lub listwa, do których były one podłączone. Najłatwiej to sprawdzić poprzez podłączenie do tego samego gniazdka innego urządzenia. Jeśli nie zaczęło się ładować, musisz albo naprawić gniazdko, albo wymienić listwę. To powinno rozwiązać problem.

Jeśli używasz rozgałęziacza, to upewnij się, czy przypadkiem go nie wyłączyłeś. Jeśli jest aktywny, zwróć uwagę na diody sygnalizacyjne przy gniazdach (jeśli twój przedłużacz je posiada). Możesz ocenić sprawność pojedynczych gniazd po tym, czy się świecą.

 

Jak można zadbać o poprawne ładowanie telefonu?

Są działania, które możesz podjąć, by proces ładowania przebiegał poprawnie, bezpiecznie, a przy tym nie wpływał negatywnie na żywotność akumulatora. Oto, co możesz zrobić:

          delikatnie wyjmuj ładowarkę z gniazda telefonu – zarówno gniazdo w telefonie, jak i zakończenie ładowarki łatwo jest naruszyć. Do ich rozdzielenia nie używaj więc dużej siły. Łagodne i powolne rozłączenie może znacząco przedłużyć żywotność nie tylko gniazda, ale też wtyku ładowarki;

          korzystaj z ładowarek bezprzewodowych – jeśli twój telefon ma funkcję ładowania bezprzewodowego, warto zastosować ładowarki indukcyjne do telefonu. W ten sposób częściowo wyeliminujesz ryzyko uszkodzenia mechanicznego;

Inteligentne ładowanie

          korzystaj z inteligentnych programów ładowania – niektóre smartfony i telefony są wyposażone w funkcję inteligentnego ładowania – urządzenie wtedy będzie samo ładowało się tak, by proces przebiegał sprawnie, ale nie odbijał się negatywnie na baterii. Możesz również pobrać programy, które będą sprawdzały wydajność ładowania, dzięki czemu telefon będzie sygnalizować pojawienie się dodatkowych problemów;

          nie rozładowuj baterii poniżej progu bezpieczeństwa – mogłeś zauważyć, że najnowsze telefony nie wyłączają się, kiedy stan naładowania baterii wynosi 0%, a przy około 2–3%. Wynika to z działań producentów, którzy chcą ochronić baterię przed rozładowaniem się poniżej bezpiecznego progu. Telefon ci się rozładował? Nie włączaj go bez naładowania! Pamiętaj też, że kilkukrotna aktywacja rozładowanego akumulatora może wyciągnąć z niego bezpieczne pozostałości energii. Czasem prowadzi to do braku możliwości ponownego naładowania;

          nie przechowuj rozładowanego urządzenia – to również uszkodzi akumulator. Zawsze przed odłożeniem urządzenia na co najmniej tydzień naładuj je do poziomu storage (około 30% pojemności baterii) lub do pełna.

 

Telefon się nie ładuje – podsumowanie

Przyczyną sytuacji, w której telefon się nie ładuje, może być awaria akumulatora lub ładowarki, a nawet uszkodzenie kontaktu lub listwy, do których podłączasz swój telefon. Sprawdź każdą z tych opcji, zanim oddasz urządzenie do serwisu. Pamiętaj – warto zrobić to bardzo sumiennie, bo jeśli twój smartfon już tam trafi, zapewne odzyskasz go po dłuższym czasie.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!