Naprawa lodówek – czy to się opłaca? Lepiej wezwać fachowca czy kupić nową?

Klaudia

Naprawa lodówek to trudny temat. Zepsute urządzenie to bowiem zawsze poważna sprawa i niedogodność dla domowników. Każdy chciałby się pozbyć tego problemu jak najszybciej i jak najmniejszym kosztem. I niestety – często okazuje się, że lepszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest po prostu wymiana lodówki.

Awaria lodówki

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. czy do zepsutej lodówki zawsze trzeba wzywać fachowca;
  2. z czym wiąże się naprawa lodówki;
  3. czy naprawa lodówek jest opłacalna, czy może lepiej kupić nowy sprzęt.

Naprawa lodówek – czy zawsze jest konieczna?

Naprawa zepsutej lodówki

Naprawy lodówki jest w stanie podjąć się jedynie specjalizujący się w tym temacie fachowiec. Natomiast zanim zdecydujesz się go wezwać, warto upewnić się, że problem naprawdę wymaga jego interwencji. Zdarza się bowiem, że część problemów ze sprzętem chłodniczym można usunąć samodzielnie.

Jeśli więc lodówka wydaje dziwne i niepokojące odgłosy lub pracuje naszym zdaniem zbyt głośno, to przede wszystkim dobrze jest się upewnić, czy jest ona prawidłowo ustawiona. Nie powinna być na przykład dostawiona do ściany. Zdarza się również, że nie jest odpowiednio wypoziomowana i to jej przekrzywienie powoduje dziwne dźwięki. Może też być tak, że głośna praca to cecha tego akurat modelu, choć nowoczesne lodówki pracują już coraz ciszej (Samsung RB37J501MB1, LG GSJ361DIDV).

Specjalisty od naprawy lodówek przeważnie nie trzeba wzywać także wtedy, jeśli w tylnej części urządzenia zbiera się woda. Bardzo często jest to wynik zatkanego otworu odprowadzającego wodę, który wystarczy przeczyścić, a problem zostanie rozwiązany.

Samodzielna naprawa lodówki może się również sprawdzić, gdy chłodzi ona za mocno lub za słabo. Zdarza się, że winę za to ponosi jej nieprawidłowe ustawienie (np. przy grzejniku) lub złe ułożenie produktów w jej wnętrzu. Należy pamiętać, że lodówka nie może być przepełniona, bo wtedy z pewnością nie będzie poprawnie pracować. Ponadto produkty znajdujące się w środku nie powinny dotykać tylnych ścian sprzętu, ponieważ w ten sposób zaburzają obieg chłodzenia.

Gdy sprawdziłeś wszystkie te możliwości i okazuje się, że lodówka nadal nie pracuje prawidłowo (nie chłodzi, sama się rozmraża lub wydaje dziwne dźwięki), powinieneś rozważyć wezwanie fachowca.

Czy wiesz, że…

Tylna ściana lodówki powinna być odsunięta od ściany na odległość nie mniejszą niż 30 cm.

Polecane lodówki

Jak naprawić lodówkę?

Naprawa sprzętu AGD

Naprawa lodówki to zadanie dla specjalisty. Chodzi tu nie tylko o umiejętności techniczne. Ważnym aspektem naprawy lodówek jest dostępność części zamiennych. To w dużej mierze ona wpływa na możliwość naprawy i jej koszt. Oczywiście, jeśli lodówka jest na gwarancji, problem leży po stronie sprzedawcy. Natomiast w przypadku, gdy okres ochronny minął, naprawa może się okazać bardzo kosztowna. Części zamienne do lodówek trudno jest dostać, zwłaszcza jeśli poszukuje się elementów do nieco tych starszych (nawet już tych 2- lub 3-letnich). Producenci ciągle wprowadzają nowe modele i przestają po prostu tworzyć części do starszych wersji. Stosowanie tańszych, nieoryginalnych zamienników to z kolei ryzyko jeszcze poważniejszego uszkodzenia lodówki. Poza tym koszty nie są w związku z tym dużo mniejsze. W naprawdę wielu przypadkach okazuje się, że kupno nowej lodówki (jak: Samsung RS50N3513SA, LG GBB72MCDFN, Amica FK299.2FTZXAA) może być lepszym pomysłem.

Kupno nowej lodówki czy naprawa starej?

Cena naprawy lodówki może nieprzyjemnie zaskoczyć. Jeśli więc wzywasz fachowca, powinien on na samym początku określić, jakich mniej więcej kosztów należy się spodziewać. Dopiero na tej podstawie można podjąć odpowiednią decyzję, czy próbujemy uratować starą lodówkę. Często okazuje się, że koszty naprawy sprzętu, który ma 3–4 lata są bardzo podobne do ceny nowej lodówki. W takiej sytuacji to drugie rozwiązanie wydaje się bardziej sensowne. Warto przeliczyć koszty, ponieważ naprawa nie gwarantuje również, że lodówka za kolejne kilka miesięcy nie zepsuje się znowu. Zdarza się jednak, że problemy ze sprzętem wynikają wyłącznie z małej usterki, którą łatwo usunąć i w takiej sytuacji naprawa lodówki jest zdecydowanie wskazana. Generalnie przyjmuje się, że opłaca się wzywać fachowca do lodówki, która jest pół roku–rok po gwarancji. Każde kolejne miesiące sprawiają bowiem, że dostęp do części zamiennych będzie trudniejszy, a w związku z tym – cena naprawy będzie wyższa. Lodówka, która ma około 5 lat po prostu zbliża się do granicy swojej żywotności i lepiej ją wymienić na nową. Trzeba również zdawać sobie sprawę, że naprawa lodówki często wiąże się z koniecznością jej przewiezienia do warsztatu. Naprawa trwa czasami nawet kilka dni. Szczególnie w okresie letnim brak działającej lodówki może stanowić naprawdę poważny problem.

Porada eksperta

Trwałość wewnętrznego mechanizmu przeciętnej lodówki szacuje się na ok. 5-6 lat. Jeśli Twoje urządzenie zbliża się do tej granicy, warto pomyśleć o jego wymianie na nowe – najprawdopodobniej i tak nie posłuży Ci już zbyt długo.

Okresy gwarancyjne na lodówki są coraz krótsze, dlatego dobrze jest dodatkowo ubezpieczyć sprzęt, a więc jednocześnie przedłużyć gwarancję na niego. Dzięki temu przez pierwsze 2–3 lata (w zależności od typu ubezpieczenia) w przypadku jakiejkolwiek awarii, obowiązek naprawy będzie leżał po stronie producenta.

Planujesz zakup nowej lodówki? Zobacz, na jakie parametry powinieneś zwrócić uwagę podczas wybierania tego urządzenia

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!