Jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka? Najlepsze sposoby

Zuzanna Wierus

Jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka? Jeszcze kilka lat temu, gdy stosowanie tego rodzaju zabezpieczeń było standardem, wielu z nas głowiło się nad odpowiedzią na to pytanie. Obecnie smartfony rzadko miewają takie blokady, warto jednak wiedzieć, czym jest SIM-lock, jak sprawdzić, czy nasz telefon go ma, a także jak zdjąć takie zabezpieczenie. O tym wszystkim przeczytasz w naszym tekście!


Co to jest SIM-lock?

Jeszcze zanim odpowiemy na pytania o to, jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka, i jak zdjąć SIM-locka, przypomnijmy, czym ten SIM-lock jest. To zabezpieczenie zakładane przez producenta telefonu na życzenie operatora sieci komórkowej. Założenie blokady SIM-lock, mówiąc najprościej, polega na wgraniu do telefonu dwóch kodów weryfikujących: MNC (Mobile Network Code) i MCC (Mobile Country Code).

Zadaniem takiej blokady jest ograniczenie możliwości zmiany karty SIM danego operatora na kartę pochodzącą z innej sieci. Gdyby więc telefon miał SIM-locka, nie mógłby obsługiwać usług różnych dostawców, w zależności od rodzaju zastosowanego zabezpieczenia.

Są trzy rodzaje zabezpieczeń SIM-lock:

  • SIM-lock pozwalający korzystać z kart kupionych w określonym kraju;
  • SIM-lock ograniczający korzystanie z karty SIM wyłącznie do jednego operatora komórkowego;
  • SIM-lock, który umożliwia korzystanie wyłącznie z jednej karty SIM bez możliwości jej zmiany. To najrzadziej występujący rodzaj tego zabezpieczenia.

Każdy operator komórkowy dysponuje indywidualnym kluczem sieci, który jest zapisany w urządzeniu oraz na karcie SIM. Po jej włożeniu do smartfona następuje uruchomienie specjalnego oprogramowania weryfikującego, które porównuje kody wgrane w urządzenie z tymi znajdującymi się na karcie. Jeśli wszystko się zgadza, urządzenie aktywuje kartę SIM i będzie można swobodnie z niego korzystać. Jeśli kody będą odmienne, urządzenie zablokuje możliwość jej uruchomienia.

Warto wiedzieć, że od kilku lat operatorzy komórkowi raczej nie stosują już w oferowanych przez siebie urządzeniach SIM-locków. Smartfony i telefony kupowane w sklepach elektronicznych zawsze były sprzedawane bez takich zabezpieczeń. Obecnie największą szansę na trafienie na taką blokadę mamy, gdy decydujemy się na zakup sprzętu z drugiej ręki, który został wykupiony kilka lat temu u operatora w ofercie abonamentowej lub na kartę.

 

Jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka?

Jak już wspomnieliśmy, zakup używanego starszego modelu telefonu może się zakończyć przykrą niespodzianką w postaci SIM-locka. Warto więc się dowiedzieć, jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka, aby to skontrolować jeszcze przed zakupem lub od razu po otrzymaniu przesyłki. Można to zrobić na dwa sposoby.

 

Włożenie karty SIM innego operatora

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy telefon ma SIM-locka, jest włożenie do niego karty SIM operatora innego niż dotychczas. Jeśli urządzenie zaloguje się do sieci, będzie można wykonywać z niego połączenia, odbierać SMS-y i korzystać z internetu, to oznacza, że nie ma blokady. Kartę SIM możesz pożyczyć od kogoś z rodziny bądź znajomych. Warto przełożyć ją do nowego telefonu, gdy jest wyłączony, bądź uruchomić go ponownie po zmianie karty.

 

Kody systemowe

Jak sprawdzić, czy telefon ma SIM-locka, jeśli nie wiesz, jaką sieć obsługiwał poprzednio lub nie masz od kogo pożyczyć karty? Za pomocą kodów systemowych! Należy uruchomić telefon, a następnie wejść do menu serwisowego poprzez wpisanie jednego z dwóch ciągów znaków: *#*#7378423#*#* lub *#7465625#. Menu serwisowe może wprowadzić niekorzystne zmiany w urządzeniu, więc zachowaj ostrożność przy korzystaniu z niego. Lista, która pojawi się po wpisaniu kodu, zawiera m.in. następujące pozycje: network lock, subset lock i SP lock. Jeśli przy którejś z nich widnieje X lub napis „ON”, oznacza to, że telefon ma założoną blokadę SIM-lock.

W przypadku smartfonów marki Apple sytuacja nieco się komplikuje. W urządzeniach tego typu nie działają bowiem podane powyżej kody, a to wymusza na nas odpłatne sprawdzanie SIM-locka w autoryzowanym serwisie lub włożenie obcej karty SIM. Kupowanie starszego modelu iPhone’a z drugiej ręki, którego pochodzenia nie jesteśmy pewni, jest ryzykowne, dlatego lepiej się zdecydować na jego nabycie w sklepie z elektroniką.

 

Jak zdjąć SIM-locka?

Wyjściem z tej sytuacji jest ściągnięcie SIM-locka specjalnym kluczem NCK. Najlepiej zrobić to u operatora, który prosił producenta o założenie blokady. Można również skorzystać z pomocy profesjonalnych serwisów GSM. Operacja ta jest jednorazowa i zazwyczaj kosztuje kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt złotych.

Wielu z nas zastanawia się pewnie, jak zdjąć SIM-locka za darmo. Jest to możliwe, zwykle za pośrednictwem stron internetowych generujących niezbędne do zdjęcia zabezpieczenia kody NCK. Korzystanie z usług niesprawdzonych serwisów może jednak skutkować przypadkowym pobraniem na urządzenie złośliwego oprogramowania, dlatego nie polecamy tej metody.

  • 1 999 zł
  • 2 699 zł
  • 5 299 zł
  • 949 zł
  • 3 999 zł

Pożegnanie z SIM-lockiem, czyli eSIM w telefonie

Zabezpieczenia typu SIM-lock to już przeszłość, przynajmniej na rynku polskim. Tym bardziej, że do gry coraz bardziej zdecydowanie wkraczają operatorzy z ofertami kart eSIM w telefonie, a nawet tablecie czy smartwatchu. To w pełni wirtualne rozwiązanie, które w zupełności eliminuje kwestię blokady SIM-lock: za pomocą specjalnej aplikacji możesz aktywować eSIM w urządzeniu każdego operatora, który obsługuje dowolną technologię.

 

Jak ściągnąć SIM-locka? Podsumowanie

Chociaż w najnowszych modelach smartfonów nie spotkamy już takiego zabezpieczenia jak SIM-lock, warto wiedzieć, czym on jest i jak go usunąć. Ta wiedza może się bowiem okazać przydatna, kiedy kupimy telefon z drugiej ręki albo będziemy chcieli skorzystać ze starego urządzenia, jeśli nowsze odmówi nam posłuszeństwa.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!